piątek, 5 sierpnia 2016

"...bo ta reszta jest właśnie muzyką" cz. VIII

         Znów nocne pisanie o muzyce...
Tym razem nie będzie nic o Wikingach, choć cały dzień towarzyszyły mi właśnie takie klimaty, ale rozmowa z Marysią o "Z Tango jest nas troje" (tak, o tej książeczce też będzie, ale nie dziś), o tolerancji, zrozumieniu dla odrębności, o własnej tożsamości... no cóż, trochę zmieniła mi playlistę...
Nie bez powodu!
Po rozmowie z tak inteligentnym dzieciakiem jak Maria, żeby sobie wszystko poukładać w głowie potrzeba odpowiedniej muzyki.
Oto i ona...

1.


     
       Mało takich mamy, zwłaszcza dzisiaj? Prowokatorów, którzy robią ludziom wodę z mózgu? 
Którzy podsycają strach przed tym co inne, nieznane, a strach ten prowadzi później do eskalacji przemocy i nienawiści względem przedstawicieli innej rasy, narodowości, religii, orientacji seksualnej... 
Ilu mamy prowokatorów, którzy wykorzystują niewiedzę tłumu (bo tłum wie niewiele, przez 26 lat wolności uganiano się za dobrobytem, a zapomniano o edukacji), takimi ludźmi łatwo jest manipulować, takim ludziom łatwo jest sprzedać kłamstwo owinięte w papierek pozornej prawdy (kłamstwo żeby było wiarygodne musi zawierać w sobie element prawdy).
Strach bierze się z niewiedzy, to rzecz powszechnie znana.
A tam gdzie pojawia się strach budzą się demony - przemoc i nienawiść - ślepa i całkowicie bezsensowna...

Piosenka powstała chyba w roku 1980 (przyznaję się, nie wiem), w każdym razie wykonywana była m. in. podczas Festiwalu Piosenki Prawdziwej w Gdańsku, w sierpniu 1980 r. (z tego właśnie festiwalu pochodzi powyższe nagranie)...
To przerażające, jak bardzo jest ona aktualna, choć niby tyle się zmieniło...

2. 

Genialny Piotr Dąbrówka śpiewa piosenkę ze słowami i muzyką Marka Tercza...



          "Nauczyli, że..." 
A jak bardzo życie weryfikuje tę naukę? 
Jak bardzo odziera ją z patosu i obłudy?
Bardzo...

3.


 
      Do piosenki Konrada Materny mam niebywały sentyment. Towarzyszy mi zawsze, kiedy staję przed jakimś trudnym wyborem, kiedy muszę się zmierzyć z sytuacją dla mnie trudną, z niechęcią, zawiścią, dyskryminacją ze strony innych, albo kiedy choroba daje mi porządnie w dupsko...
Pomaga. Zawsze pomaga.
Sentyment mam do niej jeszcze z jednego powodu - kiedy mój Przyjaciel przeżywał ciężkie chwile (a trochę tego było) zawsze starałam się, żeby dotarł do niego cytat z tej piosenki:
Nie lękaj się, mój Przyjacielu, nie lękaj,
wszystko, co możesz, z siebie daj.
Przed nikim, mój Przyjacielu, nie klękaj,
przed nikim nie klękaj,
trwaj.
Te słowa zawsze dodają mi siły... 
A potrzebuję jej coraz więcej...  

4. 


       
W nawiązaniu do rozmowy z Dzieckiem o tożsamości - mojej i jej własnej...
... choć zapomniał dawno świat
Na czym polega słowo brat
To ja pamiętam
I jeśli nawet licho śpi
To zawsze mu otworzę drzwi
Nie tylko w święta
Bo choć zwariował dawno świat
I coraz częściej bratu brat
Szykuje kulę
To w moim oknie płomień drży
I ściganego u swych drzwi
Zawsze przytulę...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz