niedziela, 27 kwietnia 2014

Z Półki Książkoluba... cz. 3

Sie macie Ludzie!
Jak tam przeżyliście dzisiejszy dzień pełen emocji i wzruszeń, dla wielu najważniejszy dzień we współczesnej historii świata?
U mnie spoko, byłam na Mszy Świętej, potem u babci na obiedzie, jak babcia z mamą ewakuowały się do kościoła na uroczystości ku czci ja wybyłam na cmentarz, do mojego ukochanego Dziadka, a po powrocie wzięłam książkę i... przyznaję się bez bicia, wiele nie wyczytałam, bo jakoś tak szybko i spokojnie mi się zasnęło ;)

A co dziś w programie?

Nie, nie, nie ta książka, którą dziś czytałam, o niej może jutro :)
Dziś kilka książek Szymona Hołowni - znacie go zapewne. Różnie się o nim mówi, różnie się ocenia tak jego samego, jak i jego programy czy książki, ale ja akurat jestem z tym spoko, lubię go! 

Książki też lubię, w każdym razie te, które czytałam, bo przyznaję się, że nie czytałam wszystkich książek Pana Szymona... jeszcze :)

 Przygodę z jego książkami rozpoczęłam, nie pamiętam w którym roku, ale jeszcze na studiach, w każdym razie od książki pt. "LUDZIE NA WALIZKACH".
Pozycja, wydana w roku 2010 nakładem Wydawnictwa ZNAK stanowi zbiór rozmów, jakie Szymon Hołownia przeprowadził z osobami, które znalazły się na granicy życia i śmierci, w wyniku choroby, nieszczęśliwego wypadku lub po prostu zrządzenia losu.
Bohaterami są nie tylko pacjenci i ludzie chorzy, ale również ich bliscy, a także lekarze - na co dzień w swoim życiu zawodowym zmagający się z ludzkim bólem i cierpieniem.
Rozmówcy wspólnie szukają odpowiedzi na pytania o to czy stamtąd widać więcej? Jaki sens ma cierpienie? Jak mimo cierpienia nie poddać się zwątpieniu? Co o życiu mogą powiedzieć ludzie, którzy na własnej skórze przekonali się jak bardzo jest ono kruche?
Na te i inne pytania odpowiadają i dzielą się swoimi doświadczeniami:
* Sebastian Luty [Mam czekać na cud?],
* Jan Dobrogowski - anestezjolog, prezes Polskiego Towarzystwa Badania Bólu [Mądrość bólu],
* Krzysztof Kolberger [Ludzie wierzą. Ja czekam],
* Jacek Gadzinowski - pediatra, neonatolog [Życie dłuższe niż tydzień],
* Michał Paradowski [Szczyt za mgłą],
* Tomasz Trojanowski - neurochirurg [Człowiek umiera dwa razy],
* Krystyna Czerni i Roman Graczyk [Do granic możliwości],
* Kazimierz Szałata [Pamięta pan Hioba?],
* Ignacy Baumberg - anestezjolog, koordynator ratownictwa medycznego [Czerwony, żółty, czarny].

Wszyscy bohaterowie opowiadają o swoich trudnych doświadczeniach, dramatycznych wyborach z jakimi przyszło im się zmierzyć, bez ckliwości, za to z wielkim dystansem i mądrością. To sprawia, że książkę czyta się dobrze, mimo, że poruszone w niej tematy należą chyba do najtrudniejszych, z jakimi musi zmierzyć się człowiek. 
Porusza.
Wzrusza.
Pobudza do myślenia i refleksji.

Z czystym sumieniem polecam!


W 2011 roku, również nakładem Wydawnictwa ZNAK, ukazała się druga część niezwykłych, poruszających historii o ludziach, którzy stracili wszystko, a jednak znaleźli siłę, aby iść dalej.
Książka "LUDZIE NA WALIZKACH. NOWE HISTORIE" powstała na podstawie prowadzonego przez Szymona Hołownię na antenie Religia.tv programu "Ludzie na walizkach". 
Bohaterowie, zarówno ci znani z mediów, jak i ci, którzy zmagania swoje toczą z dala od blasku fleszy, opowiadają o swoim życiu, bólu i nadziei, którą wreszcie udało im się odnaleźć. 
Człowiek na co co dzień nie myśli raczej o tym, że w każdej chwili może stracić kogoś bliskiego, zdrowie, czy sens życia, historie przedstawione w tej książce niewątpliwie do takiej refleksji skłaniają.
Są tu pytania o bunt wobec Boga, o to, czy z tak trudnymi doświadczeniami można się pogodzić. Odpowiedzi które padają mogą nas wiele nauczyć i pomóc odkryć jak to, jak silny może być człowiek i jak poradzić sobie z cierpieniem.

Tym razem rozmówcami Szymona Hołowni są:
* Agnieszka Kowalska [Wczoraj się do niego dodzwoniłam],
* Janina Ochojska-Okońska [Bunt oznacza klęskę],
* Krystyna Stopczyk [Tam nie może być pusto],
* Aleksander Gudzowaty [Sto dwadzieścia lat do przeżycia],
* Tadeusz Broś [Alkoholik to nie menel],
* Dominika Roqueplo [Panie Boże, co jeszcze?],
* Przemysław Sobieszczuk [Nie chcę twojego współczucia],
* Marta Zwierżańska [Spieszę się do niego],
* o. Filip Buczyński [Odprowadzam wszystkie moje dzieci],
* prof. Jerzy Gielecki [Ciało to tylko garnitur],
* ks. Andrzej Opolski [Żeby tylko nie wyschły mi łzy],
* Jacek Łapot [Wiem, ile błędów zrobiłem],
* Halszka Opfer [Trzeba o tym krzyczeć],
* Ewa Komorowska [Będę silna, żeby on mógł odpoczywać],
* ks. Henryk Błaszczyk [Dotknąć, pomodlić się, rozgrzeszyć],
* Anna Malarowska [Może słońce by ją zatrzymało],
* Bogusław Kaczyński [Jeszcze nie teraz],
* Wit Dziki [Mama wiedziała, że umiera],
* Robert Więckowski [Chce zobaczyć Himalaje],
* ks. Adam Boniecki [Ja po tych autostradach jeździł już nie będę].

Cytując fragment wstępu do tej książki napiszę tak: "Wszystkich, którym kiedykolwiek zdarzyło się myśleć, że świat nie ma sensu, a ludzie są źli, proszę, by przeczytali tę książkę do końca. Przekonają się, jak bardzo się mylili."



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz